مامان، میوه ها آرزو دارند

یکی از طرح‌های سلام گل با عنوان “مامان! میوه‌ها آرزو دارن” بصورت رایگان در تعدادی از مدارس ناحیه ۲ شیراز با شرکت ۱۲۰۰ خانواده اجرا شد. در این طرح بچه‌ها موظف بودند با مراجعه به میوه فروشی‌ها یا هر مکان دیگری مانند باغ، میوه‌های با کیفیت پایین و پلاسیده (درجه ۲ یا پایین‌تر) تهیه کنند و با کمک مادر خود آن را به یک محصول درجه ۱ تبدیل کنند.کودکان موظف بودند کلیه مراحل از خرید میوه تا تولید محصول را فیلمبرداری کرده و با حضور در فیلم مراحل را توضیح دهند. مجموعه سلام‌گل با همکاری خانواده‌ها هدف دارد موجب کاهش هدر رفت مواد غذایی شده و با فرهنگ‌سازی روی کودکان ذهن آن‌ها را برای آموزش‌های بیشتر در جهت کاهش هدر‌رفت آماده نماید.
طرح “مامان! میوه ها آرزو دارن” با روش‌های متنوع ادامه دارد و هر بار به شیوه‌های جدید کودکان را تشویق به کاهش هدر رفت و تولید زباله و استفاده بهینه از مواد غذایی می‌کند.
بحث هدر‌رفت مواد غذایی یک معضل جهانی است که در همه کشورها اتفاق می‌افتد. طبق آمار سازمان خوارو بار جهانی تقریبا یک سوم مواد غذایی تولید شده قبل از رسیدن به مرحله مصرف خراب شده وهدر می‌رود. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و متاسفانه آمار دقیقی از تلفات در دسترس نیست. دو عامل موضوع هدر‌رفت را در ایران تشدید می‌کند:
۱)عدم وجود زیرساخت‌های استاندار در حوزه کشاورزی و حمل و نقل
۲)مسئله فرهنگی، تصور اینکه خرید میوه‌های درجه ۲ کسر شأن است و این میوه‌ها قابل استفاده نیستند.
شرح هدف و انگیزه پروژه:
بطور کلی اهداف طرح مامان میوه‌ها آرزو دارن را می‌توان در اجتماعی، روان‌شناختی و اقتصادی دسته‌بندی کرد.
اجتماعی: شکستن تابوی خرید میوه‌های درجه ۲، همچنین با توجه به مسئله کودک‌سالاری که در سال‌های اخیر در کشور بوجود آمده و بچه‌های علاقه‌ای به انجام کار ندارند این طرح باعث مشارکت کودکان در کارهایی مانند خرید و آشپزی شد.
روان‌شناختی: مهارت اعتماد به نفس در کودکان از طریق خرید کردن و مهارت فن بیان از طریق صحبت کردن جلوی دوربین در حین فیلم‌برداری در کودکان تقویت شد.در مورد مادران نیز باعث دیده شدن هنر آشپزی و خانه داری آن‌ها شد که سال‌ها فقط در چارچوب آشپزخانه و خانه محصور بودند.
اقتصادی: این طرح موجب جلوگیری از هدر‌رفت میوه‌ها شده و آن‌ها بصورت یک محصول ارزشمند به سبد خانوار برگشتند که در بلند مدت در اقتصاد خانواده و کشور موثر است. ضمنا کودکان تعدادی از محصولات خود را در روز کسب و کار در مدارس به فروش رساندند که موجب درآمدزایی برای آن‌ها شد.
در این طرح، 15 نفر از شرکت کنندگان به عنوان برنده معرفی شده و به همه شرکت کنندگان تقدیرنامه اهدا گردید.

دیدگاهتان را بنویسید